přednáška pro 1. týden - Co jíst?

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

💃Hurá! 🥳 Máme tu první týden programu Spokojené miminko!
Tento týden si povíme, co je dobré na začátku zařadit do stravy, aby nemocný organismus dostal maximální podporu v uzdravení.  Tedy aby byla strava protizánětlivá, podporovala zdravý mikrobiom a dodávala nám všechny důležité živiny. Zároveň se podíváme čemu se raději vyhnout, aby jsme jej zbytečně nedráždili častými alergeny a potravinami, které nepříznivě působí na zažívaní, podporují zánět, nebo jsou jinak zatěžující a nemají pro nás zdravotní přínos. 

vstupní dotazník

Aby pro vás byl kurz co nejužitečnější, prosím o vyplnění Vstupního dotazníku: https://forms.gle/vD3zh7qQyyc5o49N8 Díky tomu budu vědět v jaké situaci se právě nacházíte a jak vás případně ještě lépe podpořit.

Jídelní deník

Vést si deník je při odhalování potravinových alergií naprosto zásadní nástroj. V podobě sdílené tabulky, kterou jste ode mě dostaly v e-mailu, nám pak pomůže ve vzájemné spolupráci. 

Snažte se do deníku zaznamenávat co nejvíc informací, pohled do historie nám často odhalí souvislosti, které by nás jinak nenapadly. 

úkol 1. týdne - Léčebný vývar

❤️ Vývar je přímo nabitý dobře využitelnými mikroživinami. Najdeme v něm zásadotvorné látky podporující detoxikační procesy v játrech, imunitní systém a hojení střevní sliznice. Vývar působí protizánětlivě a podporuje množení přátelských bakterií ve střevech. Vývar je mimojiné zdrojem kolagenu, vápníku a hořčíku.
❤️ Vývar je skvělý pro posílení imunity při chřipce a nachlazení, což se hodí zejména v zimním období.
❤️ Ve vývarech najdeme následující aminokyseliny (stavební prvky bílkovin) :
glycin - zlepšuje kvalitu spánku, paměť, reguluje imunitu a je důležitý pro tvorbu mnoha bílkovin
prolin – zásadní pro zdraví kůže
alanin a arginin – podporují imunitu a regeneraci
kyselina glutamová – zajišťuje správnou funkci nervového systému a je to zásadní látka pro buněčný metabolismus

❤️ Vývar vaříme z masa a kostí, nebo pouze z kostí.
Masokostní vývary se vaří kratší dobu, než dlouho tažené kostní vývary. Při histaminové intoleranci nejsou dlouho tažené (12 a více hodin) vývary vždy ideální z hlediska vysokého obsahu biogenních aminů - každý, kdo je citlivější na histamin si musí vysledovat jak dlouho vařený vývar ještě snese.
❗Pokud připravujeme dlouho tažený vývar (12+ hodin), necháme ho nejdřív vychladit a sebereme z něj tuk - bude již hodně zoxidovaný a nepříliš vhodný ke konzumaci.❗
Důležitou složkou je přidání slabé kyseliny, která pomůže vytáhnout z kostí minerály - použít lze kyselinu askorbovou (běžně k dostání v drogeriích či potravinách, někdy pod názvem Vitamín C), citronovou nebo například lžíci kvalitního jablečného octa.

❤️ Při výběru masa a kostí na vývar se snažíme zajistit co nejlepší kvalitu - ideálně domácí, bio nebo od farmáře.

❤️ Vývar se snažte používat všude, kde se dá - do omáček, krémových polévek, při dušení masa a zeleniny.
Můžete ho pít jen tak samotný, nebo si z něj udělat hlavní jídlo ve stylu Vietnamské polévky -  přidat rýžové nudle, jarní cibulku, červenou cibuli, klíčky mungo fazolek, bambusové výhonky, bylinky, rybí omáčku a v podstatě cokoliv vás napadne, cokoliv prochází při vaší dietě a na co máte chuť. Na jaře to můžou být klidně mladé kopřivy. Fantazii se meze nekladou! Čím víc zeleného, čím víc rozmanitosti, tím líp.

❤️ Pokud se vám podaří naučit děti pít vývar z hrníčku, bude to naprosto super. Pokud vývar odmítají v jakékoliv podobě, můžete je trochu obelstít a uvařit ve vývaru jejich oblíbené jídlo - třeba rýži, nebo těstoviny.

❤️ Vývar je dobré mít pořád po ruce, to ví každá hospodyňka, jenomže když nejste zrovna závodní jídelna, asi se vám nonstop nevaří na sporáku. 🙃 Mě přijde jako ideální řešení uvařit jednou až dvakrát týdně velký hrnec a vývar si rozlít do velkých zavařovacích sklenic. V lednici vám vydrží minimálně týden a je tak vždy po ruce. Zavařovačky navíc v lednici nezaberou moc místa.
Když vývar nalijete do sklenic ještě vařící, zavíčkujete je a otočíte dnem vzhůru v podstatě je tím sterilujete a vydrží vám tak v lednici ještě déle (některé zdroje uvádí dokonce půl roku, za to ale neručím 😅).  Vývar také můžeme zamrazit. Pro přípravu příkrmů pro nejmenší děti je super, když si zamrazíte vývar do tvořítek na led a máte ho tak vždy po ruce.

Co budete potřebovat?
➡️ maso a kosti (kuřecí, krůtí, králičí, jehněčí… podle toho jaké maso vám v dietě prochází - na začátku ED jen z povolených druhů)
➡️ vodu (nejlépe filtrovanou)
➡️ ¼ lžičky kyseliny askorbové nebo citronové
➡️ ½ velkého pórku
➡️ 2 jarní cibulky
➡️ 2 řapíkaté celery
➡️ 1 brambor (na začátku ED vynechte)
➡️ 3 - 4 stroužky česneku
➡️ 1 lžička mořské soli
Pokud rádi experimentujete a nevadí vám koření (a nejste na začátku ED) můžete přidat i oblíbené koření. Já ráda střídám dvě varianty - česká klasika - bobkový list, nové koření a pepř, nebo vietnamskou klasiku na Pho - kardamom, zázvor, badyán, hřebíček a skořice.
Maso a kosti vložíme do hrnce a zalijeme chladnou vodou (ne horkou!). Pomalu přivedeme k varu a sebereme vytvořenou pěnu. Přidáme kyselinu a necháme na mírném plameni probublávat 1-2 hodiny. Poté přidáme očištěnou zeleninu a sůl. Vaříme dalších 2-5 hodin.
Celkově vaříme drůbeží a králičí vývar 3-4 hodiny, ostatní až 6 hodin.
Nakonec vývar přecedíme, z masa, kostí a zeleniny tekutinu dobře vymačkáme. Maso obereme a dále využijeme, ostatní vyhodíme.